Tele2 blåser sina kunder, SCAMVARNING!
Idag beställde jag en ny telefon från Tele2. Under samtalet med säljaren så nämnde jag att det har varit lite konstiga händelser angående mina fakturor, sedan min förra arbetsplats hade betalat av själva telefonen åt mig.
Mina fakturor har under en lång tid legat på 0,00:-/mån, om jag inte har köpt till extra data, vilket jag ofta har gjort.
Mitt abonnemang har 50gb datatrafik i grunden, när det är slut så kan man köpa mer för en ganska saftig summa (299:-/10gb). Man får ett sms där det står ungefär "Nu är din ordinarie datatrafik slut. För att fortsätta surfa köp ett extra datapaket..."
Eftersom min data oftast tar slut efter ungefär två tredjedelar av månaden så har jag köpt ett ganska stort antal "extra datapaket". Saken är bara den att den datatrafik som man köper till extra följer med månad efter månad, till skillnad från den ordinarie datatrafiken som börjar om på noll, men i sms:et som man får meddelar inte att man faktiskt har kvar data ifrån ett tidigare köp. Därför hade jag nu tre stycken "Datapaket 10gb" som låg och skräpade. Så utöver att jag har 50gb i månaden så har jag nu 30gb extra, i princip helt i onödan. Min dataanvändning ligger på 45-55gb/mån, då tittar jag på mycket film. För att jag ska använda upp all extra datatrafik som jag har liggandes så måste jag alltså ligga i ganska hårt med filmtittandet.
Bara för att vara en obstinat jävel så tänker jag ladda ner en massa film i onödan nu, så att jag hela tiden ligger på gränsen av mina ordinarie 50gb. Jag tänker inte ge bort mina hårt förvärvade gb till ett företag som jag har varit löjligt trogen i över tio års tid.
Förresten - Borde inte Tele2 på något sätt belöna sina kunder när dom visar sig vara så pass trogna som jag är? Jag tycker att dom borde kunnat bjuda på någon liten sketen högtalare, hörsnäckor eller något annat onödigt tillbehör när dom märker att "den här muppen är så dum att han inte byter bort oss trots att det finns både billigare och bättre valmöjligheter".
Hade jag varit marknadsansvarig på Tele2 så hade jag gett bort en present värd 200-300:- efter tre år, något annat i liknande prisklass efter fem-sex år, och efter tio år hade jag gett bort en klocka som gick att koppla till mobilen (eller något liknande) och som var värt över 1000:-. Jag garanterar att kunder skulle stanna extra länge bara för att få ut dessa "premier".
Något att tänka på, Tele2?
På tal om ingenting så tickar dagarna på. Livet är bra mycket enklare och mindre ångestfyllt när man inte hela tiden lägger varenda krona man har, plus en del till, på knark och helt skiter i att betala räkningar. Men jag kan inte påstå att suget är borta - jag tänker på knark varje dag och hur skönt det vore att få svepa in sig i den där kemiska filten fylld av trygghet och värme. Men jag är inte riktigt uppe i dos ännu, och jag hoppas att jag snart kan börja föreställa mig ett liv utan att söka tröst i kemikalier.
PzAoT!